Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin, tidak patut dibenarkan meninggalkan negara kerana beliau masih menghadapi tiga tuduhan jenayah, kata pihak pendakwaan dalam satu permohonan mahkamah.

Timbalan Pendakwa Raya Lim Wai Keong berkata permohonan bekas Perdana Menteri itu untuk pelepasan pasport tanpa syarat tidak dapat dipertimbangkan kerana beliau menghadapi tiga tuduhan pengubahan wang haram berkaitan dengan lebih RM200 juta yang berkaitan dengan program Jana Wibawa yang dilaksanakan oleh pentadbirannya.

“Beliau berkata walaupun Mahkamah Tinggi telah menolak tuduhan berkaitan dengan kesalahan utama penyalahgunaan kuasa yang dibawa terhadap Pengerusi Perikatan Nasional, rayuan untuk mengembalikannya masih tertangguh di Mahkamah Rayuan.”

Katanya, pendengaran rayuan tersebut telah ditetapkan pada 28 dan 29 Februari.

Dalam satu affidavit sebagai jawapan kepada permohonan Muhyiddin, Lim berkata bahawa, dalam sebarang keadaan, pendirian pihak pendakwaan adalah bahawa tuduhan pengubahan wang haram boleh berdiri sendiri.

“Pernyataan pemohon bahawa tuduhan pengubahan wang haram adalah tidak berasas kerana tuduhan penyalahgunaan kuasa telah ditolak juga tidak berasas,” katanya dalam affidavit yang dilihat oleh FMT.

Selanjutnya, katanya, permohonan Muhyiddin untuk menolak tuduhan pengubahan wang haram di Mahkamah Sesyen belum lagi didengar.

Ahli Parlimen Pagoh mendakwa tuduhan pengubahan wang haram itu “tidak berasas” dan mahu mahkamah sesyen menolaknya dan memberinya pelepasan tanpa membebaskannya.

Afidavit Lim juga menyatakan bahawa ikatan jaminan yang dikemukakan bagi pihak Muhyiddin dalam prosiding jenayah yang dibawa terhadapnya masih boleh digunapakai kerana ia merupakan syarat bagi kehadiran Muhyiddin dalam kes pengubahan wang haram.

“Saya menafikan ada perubahan bahan dalam keadaan. Pemohon tidak akan mengalami ketidakadilan jika syarat jaminan kekal,” katanya.

Katanya, Muhyiddin boleh memohon pelepasan sementara dokumen perjalanan dari semasa ke semasa untuk pergi ke luar negara bercuti dan pemeriksaan perubatan.

Katanya, mahkamah telah menetapkan jaminan sebanyak RM2 juta kerana Muhyiddin adalah risiko lari, itulah sebabnya pasportnya telah disita.

Dalam permohonannya yang difailkan pada 16 Oktober, Muhyiddin memohon variasi syarat jaminannya, termasuk pelepasan dokumen perjalanan tanpa syarat, untuk membolehkannya bercuti dengan ahli keluarganya.

Beliau berkata beliau berniat untuk bercuti ke UK, menambah bahawa ini adalah tahun yang mencabar bagi beliau dan keluarganya.

Beliau berkata beliau sudah menempah tiket penerbangan kerana permintaan yang tinggi untuk sektor ke UK.

Muhyiddin juga berkata beliau memerlukan pasportnya untuk menjalani pemeriksaan perubatan di Singapura.

Pada 10 Mac, mahkamah sesyen memerintahkan Muhyiddin menyerahkan dokumen perjalanannya sehingga tamat perbicaraan terhadapnya atas tuduhan penyalahgunaan kuasa untuk mendapatkan RM232.5 juta untuk Bersatu antara 8 Februari dan 20 Ogos 2021, dan pengubahan wang haram.

Pada 15 Ogos, Hakim Jamil Hussin menolak tuduhan penyalahgunaan kuasa, menyatakan bahawa tuduhan tersebut tidak mendedahkan sebarang kesalahan yang dikenali oleh undang-undang dan tidak cukup jelas untuk membolehkan Muhyiddin menyediakan pembelaannya.” – FMT