Sorting by

×

Cadangan gencatan senjata Qatar-Mesir yang dipersetujui Hamas membabitkan tiga peringkat, kata sumber Palestin kepada Anadolu semalam.

Peringkat pertama akan berlangsung selama 40 hari termasuk pemberhentian sementara operasi ketenteraan dan pengunduran tentera Israel ke kawasan timur Semenanjung Gaza kecuali kawasan Wadi Gaza, yang memisahkan wilayah utara dari selatannya, kata sumber itu.

Sumber itu turut menjelaskan selepas pembebasan semua wanita Israel yang ditawan Hamas, tentera Israel akan berundur dari jalan pantai Al-Rasheed ke timur untuk membolehkan akses kepada bantuan kemanusiaan dan kepulangan tanpa halangan bagi pelarian ke rumah mereka.null

Peringkat pertama gencatan senjata termasuk pemberhentian tentera Israel dan penerbangan peninjauan selama lapan jam setiap hari, dan 10 jam pada hari-hari yang menyaksikan pembebasan tawanan Israel, kata sumber itu.

Peringkat kedua dan ketiga gencatan senjata yang dicadangkan termasuk masing-masing berlangsung selama 42 hari, kata sumber itu tanpa memberikan sebarang butiran lanjut.

Semalam Hamas menyatakan persetujuan menerima cadangan Qatar-Mesir untuk gencatan senjata Gaza.

Ketua Hamas, Ismail Haniyeh menyampaikan persetujuan kumpulannya terhadap cadangan itu dalam panggilan telefon dengan Perdana Menteri Qatar Sheikh Mohammed bin Abdulrahman Al Thani dan Ketua Perisikan Mesir, Abbas Kamel.

Israel, bagi pihaknya, berkata tawaran gencatan senjata yang diterima kumpulan Palestin tidak memenuhi tuntutan utamanya.

Israel menggempur Semenanjung Gaza sebagai tindakan balas terhadap serangan Hamas pada 7 Oktober, yang mengorbankan kira-kira 1,200 orang. Lebih 34,700 rakyat Palestin telah terbunuh sejak itu di Gaza, sebahagian besar daripada mereka adalah wanita dan kanak-kanak, dan 78,100 yang lain cedera, menurut pihak berkuasa kesihatan Palestin.

Hampir tujuh bulan selepas perang Israel, kawasan Gaza yang luas musnah, mendorong 85 peratus penduduk di wilayah terkepung itu ke perpindahan dalaman di tengah-tengah sekatan makanan, air bersih dan ubat-ubatan yang melumpuhkan, menurut PBB.

Israel didakwa melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Keputusan sementara pada Januari mengarahkan Tel Aviv menghentikan tindakan itu dan mengambil langkah untuk menjamin bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza.-BH Online