Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

Recep Tayyip Erdogan mengutuk pelaku serangan hospital, yang ‘merupakan jenayah terhadap kemanusiaan, pembunuhan beramai-ramai terhadap penduduk Gaza’

Serangan maut Israel ke atas sebuah hospital di Semenanjung Gaza pada hari Selasa telah membawa “pembunuhan beramai-ramai di Gaza” ke tahap yang lebih tinggi, kata Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan pada hari Rabu.

“Semalam, pembunuhan beramai-ramai di Gaza telah dibawa ke dimensi lain dengan serangan kejam ke atas Hospital Al-Ahli Arabi. Saya mengutuk pelaku serangan ini, yang merupakan jenayah terhadap kemanusiaan dan pembunuhan beramai-ramai terhadap penduduk Gaza.

“Mereka yang telah mencurahkan bahan api ke atas api dengan kenyataan yang mereka buat sejak 7 Oktober bertanggungjawab sama seperti pelaku pembunuhan beramai-ramai semalam, yang mematahkan hati kami,” kata Erdogan di laman X.

Sekurang-kurangnya 471 orang terbunuh dan 342 yang lain cedera dalam serangan udara Israel ke atas Hospital Al-Ahli Baptist di Gaza lewat Selasa, kata Kementerian Kesihatan Gaza pada hari Rabu.

Türkiye akan terus berusaha untuk mewujudkan, pertama gencatan senjata kemanusiaan dan kemudian kestabilan kekal, kata Erdogan.

Erdogan juga memuji mesyuarat luar biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang diadakan di Jeddah sebagai “demonstrasi konkrit keazaman dunia Islam dalam menghadapi penindasan Israel yang semakin meningkat, perpaduannya dengan rakyat Palestin dan sokongannya terhadap Palestin.

“Kami telah melakukan usaha gigih sejak hari pertama untuk menyelesaikan krisis, yang bermula pada 7 Oktober dan mempunyai risiko merebak ke seluruh wilayah kami,” kata Erdogan, sambil menambah beliau mengadakan panggilan telefon dengan 18 pemimpin asing.

“Dengan kerjasama pihak berkuasa Mesir, kami menghantar tiga pesawat yang penuh dengan bahan bantuan kemanusiaan ke wilayah itu. Kami terus menghulurkan bantuan kepada penduduk Gaza yang tertindas yang telah hidup di bawah sekatan selama 17 tahun.

“Bagaimanapun, usaha kami untuk memastikan keamanan terganggu dengan langkah-langkah seperti menghantar kapal pengangkut pesawat ke rantau ini, Majlis Keselamatan PBB yang menjadi tidak berkesan sama sekali, telah sekali lagi gagal menunaikan tanggungjawabnya,” tegas presiden.

Erdogan juga membidas negara-negara Barat, mengatakan mereka tidak mengambil langkah lain selain menambah bahan bakar kepada api.

“Saluran media antarabangsa telah memasuki perlumbaan untuk memutihkan penyembelihan manusia dengan penerbitan berat sebelah dan hipokrit mereka.

“Mengebom orang yang tidak bersalah berhijrah ke kawasan yang dipanggil ‘zon selamat’, pintu sempadan, masjid, sekolah dan penempatan awam adalah beberapa jenayah perang yang telah kita saksikan dalam 12 hari yang lalu,” tambah presiden Turki itu.

Gaza sudah pun mengalami krisis kemanusiaan yang teruk tanpa bekalan elektrik, manakala bekalan air, makanan, bahan api dan perubatan kehabisan.

Konflik bermula pada 7 Oktober apabila Hamas memulakan Operasi Taufan Al-Aqsa, serangan mengejut pelbagai serampang yang termasuk serangan roket bertubi-tubi dan penyusupan ke Israel melalui darat, laut dan udara. Ia berkata pencerobohan itu sebagai membalas dendam terhadap penyerbuan Masjid Al-Aqsa dan keganasan yang semakin meningkat oleh tentera Israel.

Tentera Israel kemudian melancarkan Operasi Pedang Besi terhadap sasaran Hamas di Semenanjung Gaza.

Sekurang-kurangnya 3,478 rakyat Palestin setakat ini telah terbunuh, manakala lebih 1,400 orang di Israel terbunuh.

Ankara menyokong penyelesaian dua negara bagi konflik Israel-Palestin, termasuk penubuhan negara Palestin dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu kotanya. -Anadolu