Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

Perdana Menteri, Anwar Ibrahim mengatakan bahawa penting dan utama untuk memberi keutamaan kepada kesejahteraan dan keselamatan semua individu yang terjejas oleh krisis Palestin berbanding perkara lain.

Dalam hantarannya, Anwar mengatakan bahawa beliau telah berbual melalui telefon dengan Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyeh pada hari Isnin (16 Oktober) untuk menyatakan sokongan kukuh Malaysia kepada rakyat Palestin.

“Dengan situasi yang genting di Gaza, saya dengan tegas menyokong penghentian segera pengeboman dan penubuhan koridor kemanusiaan di Rafah,” katanya dalam hantaran Facebook pada hari Selasa (17 Oktober).

Dia mengatakan bahawa adalah penting juga bagi Israel untuk meninggalkan pendirian politik pengusiran, dan bersetuju untuk gencatan senjata segera dengan Hamas dan benar-benar mencari penyelesaian damai untuk mengakhiri konflik berterusan ini.

Anwar juga berkata dalam semangat itu, negara ini komited untuk memberikan bantuan kemanusiaan, terutamanya dalam bentuk makanan dan ubat-ubatan untuk mengurangkan penderitaan mereka yang memerlukan.