Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

‘Kill switch’ akan dikenakan semasa konsert Coldplay yang dijadualkan berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil pada malam Rabu, 22 Nov, menurut Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil.

Fahmi berkata perkara ini telah dibincangkan antara Agensi Pusat Permohonan Penyiaran dan Persembahan oleh Artis Luar Negara (Puspal) dengan penganjur konsert. “Perbincangan dengan Puspal dan penganjur telah berjalan positif. Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) juga mengatakan bahawa kumpulan ini sangat menyokong Palestin.

“Kami yakin dengan konsert hari ini,” katanya kepada wartawan selepas menghadiri Digital Transformation Leader’s CxO Summit: Intelligent Digital Transformation in the 5G Era pada Rabu.

Fungsi ‘kill switch’ dicipta untuk menghentikan konsert yang melanggar garis panduan rasmi supaya acara itu tidak dapat berlanjutan.

Sementara itu, Fahmi juga menasihati orang ramai untuk menggunakan pengangkutan awam, yang akan beroperasi hingga lewat malam pada hari Rabu untuk melancarkan pergerakan trafik.”

Sebelum ini, beberapa pihak telah menyeru agar konsert dibatalkan untuk menghormati situasi semasa di Gaza, Palestin, selain daripada kebimbangan bahawa kejadian tidak senonoh yang dilakukan oleh kumpulan pop rock yang dikenali sebagai The 1975 pada bulan Julai mungkin berulang.

Konsert Coldplay dari band Britain di Bukit Jalil adalah sebahagian daripada Lawatan Dunia Muzik of the Spheres mereka. – Bernama