Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

Perdana Menteri Anwar Ibrahim telah meminta Setiausaha Agung Perikatan Nasional (PN), Hamzah Zainudin, untuk menyediakan bukti bahawa Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid, telah diancam untuk mendeklarasikan sokongannya terhadap kepemimpinannya.

“Jika ada bukti, dia perlu menyediakannya, tetapi apakah lagi yang ingin dia katakan? Yang saya tahu adalah saya tidak pernah bertemu, menghubungi, atau menghantar wakil kepada (Iskandar Dzulkarnain). Saya tidak tahu siapa yang mengancamnya.

“Jika ada bukti, sila sediakan. Ini adalah tuduhan serius. Dia sepatutnya membuat laporan dan perlu ada siasatan,” katanya kepada wartawan selepas satu acara di sini.

Minggu lalu, Hamzah, yang juga pemimpin pembangkang, mendakwa bahawa ugutan dan ancaman digunakan untuk memastikan sokongan Iskandar Dzulkarnain terhadap kerajaan untuk mendapatkan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat.

Hamzah mendakwa bahawa Ahli Parlimen Kuala Kangsar itu dibawa untuk bertemu dengan pegawai tinggi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sebuah hotel di Damansara dan diancam dengan tuduhan rasuah jika dia enggan menandatangani kenyataan media menyatakan sokongan terhadap kerajaan.

Seterusnya, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki, menafikan dakwaan tersebut, katanya SPRM tidak terlibat dalam sebarang pertemuan tersebut.

Azam juga mengatakan dakwaan tersebut adalah usaha sengaja untuk mencemarkan reputasi agensi anti-rasuah.

Sementara itu, Anwar menyatakan bahawa situasi di Timur Tengah akan terus dipantau untuk menilai sama ada pasukan penjagaan keamanan Malaysia di Lubnan akan terus diteruskan atau pulang ke tanah air.

“Jika keselamatan situasi terjamin, maka kami akan mengekalkan pasukan di sana. Jika tidak, kami akan membawa mereka pulang.”

Dalam satu kenyataan, Wisma Putra telah mengarahkan kedutaan Malaysia di Beirut untuk melaksanakan langkah-langkah berjaga-jaga, mengambil kira serangan Israel baru-baru ini di Selatan Lubnan.

Kontinjen Pengaman Tentera Malaysia-Bangsa-Bangsa Bersatu, yang dikenali sebagai Malbatt, kini ditempatkan sebagai sebahagian daripada Pasukan Sementara Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Lubnan. -Media Perpaduan