Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

Malaysia dan Singapura meneroka peluang pelaksanaan perjalanan tanpa pasport di pusat pemeriksaan darat melalui penggunaan sistem kod QR.

Kedua-dua kerajaan berkata perjalanan tanpa pasport antara inisiatif bagi menyokong pembangunan zon ekonomi khas (SEZ) Johor-Singapura dalam kenyataan bersama Kementerian Ekonomi serta Kementerian Perdagangan dan Industri Singapura.

“Penggunaan dan pelaksanaan sistem pelepasan kod QR tanpa pasport di kedua-dua pihak akan memudahkan pelepasan penduduk di pusat pemeriksaan darat dengan lebih cepat,” kata kementerian itu.

Menteri Besar Johor, Onn Hafiz Ghazi, pada bulan lalu mencadangkan Putrajaya melaksanakan sistem kod QR seperti Singapura di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Bangunan Sultan Iskandar, Johor Bahru.

Beliau dipetik Bernama berkata, inisiatif seperti visa kemasukan berbilang, pas khas dan kakitangan Jabatan Imigresen dan kastam yang mencukupi perlu bagi memastikan pergerakan pekerja, pelawat dan barangan antara Johor serta Singapura berjalan lancar.

Terdahulu, Perdana Menteri Anwar Ibrahim dan rakan sejawatannya dari Singapura, Lee Hsien Loong menyaksikan pemeteraian memorandum persefahaman pembangunan SEZ Johor-Singapura oleh Menteri Ekonomi Rafizi Ramli serta Menteri Perdagangan dan Industri Singapura Gan Kim Yong.

Singapura berperanan sebagai sumber utama pelaburan langsung asing Malaysia pada 2022, dengan menyumbang 20.5% daripada keseluruhan FDI negara.

Malaysia dan Singapura juga adalah rakan dagangan kedua terbesar bagi satu sama lain, dengan perdagangan dua hala berkembang 18.9% tahun ke tahun kepada SGD 153 bilion (RM 534 bilion) pada 2022.