Sorting by

×

Aspek kebajikan belia dan wanita antara fokus yang akan diketengahkan calon Kerajaan Perpaduan daripada DAP, Pang Sock Tao sepanjang kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Bharu.

Bekas Setiausaha Akhbar kepada Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan itu menegaskan beliau komited memperjuangkan kebajikan kedua-dua golongan berkenaan, selain menyifatkan isu terbabit amat dekat di hatinya.

“Sudah tentu perancangan atau dasar baharu bagi memperkasakan golongan belia dan wanita akan dimasukkan dalam manifesto yang akan dilancarkan kelak.

“Selain itu, saya akan meneruskan perancangan pembangunan dan agenda diatur mendiang Lee Kee Hiong, jika diberi peluang mewakili suara rakyat di Kuala Kubu Bharu ini nanti,” katanya ketika ditemui usai proses Penamaan Calon PRK DUN Kuala Kubu Bharu di sini, hari ini.

PRK berkenaan menyaksikan saingan empat penjuru dengan Sock Tao bakal bersaing menentang calon Perikatan Nasional (PN), Khairul Azhari Saut; diikuti Hafizah Zainudin (Parti Rakyat Malaysia) dan Nyau Ke Xin (Bebas).

PRK DUN Kuala Kubu Baharu diadakan susulan kematian Kee Hiong yang juga bekas Ketua Wanita DAP Selangor akibat kanser pada 21 Mac lalu.

Pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Selangor, Kee Hiong, 58, menewaskan Teoh Kien Hong dengan majoriti 4,119 undi. Turut bertanding calon MUDA, Dr Siva Prakash meraih 1,186 undi dan Chng Boon Lai dari Parti Rakyat Malaysia (PRM) memperoleh 527 undi.

Berdasarkan statistik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), seramai 40,226 pemilih berdaftar direkodkan di DUN Kuala Kubu Bharu, masing-masing 39,362 pengundi biasa, manakala tentera dan pasangan (238), polis (625) dan seorang pengundi tidak hadir luar negara.

Sementara itu, Sock Tao, 31, enggan memberi tumpuan tindakan tidak bertanggungjawab segelintir pihak yang menularkan semula ucapannya menghentam Barisan Nasional (BN) ketika berkempen pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

“Ketika ini, Kerajaan Perpaduan sudah ditubuhkan dan saya sekarang sebagai calon Kerajaan Perpaduan dan akan bergerak sebagai pasukan dan bekerja keras sepanjang kempen PRK DUN Kuala Kubu Bharu.

“(Jika tindakan sedemikian berulang) saya tetap akan fokus kepada kempen dan menyampaikan agenda serta pembangunan yang akan dibawa ke kawasan ini,” kata anak kelahiran Ampang, Selangor itu.

Ditanya mengenai kerjasama MCA, Sock Tao mengalu-alukan parti komponen BN itu untuk membantu jentera Kerajaan Perpaduan berkempen pada PRK DUN Kuala Kubu Bharu.

“Namun, saya tidak boleh paksa (MCA membantu jentera Kerajaan Perpaduan berkempen pada PRK DUN Kuala Kubu Bharu). Apa-apa pun kita tetap akan fokus kepada kempen,” katanya.-BH Online