Sorting by

×

Menteri Luar, Datuk Seri Mohamad Hasan mengadakan perbincangan substantif dengan rakan sejawatannya, Wang Yi, dalam lawatan pertama beliau ke China sejak memegang jawatan itu pada Disember 2023.

Menurut kenyataan Kementerian Luar hari ini, rundingan itu tertumpu kepada pengukuhan hubungan diplomatik yang berkekalan antara Malaysia dan China, yang meraikan ulang tahun ke-50 hubungan diplomatik pada tahun ini serta ulang tahun ke-11 Perkongsian Strategik Komprehensif.

Selain Wang, Mohamad juga mengadakan pertemuan dengan Liu Jianchao, Menteri Jabatan Antarabangsa Jawatankuasa Pusat dan pegawai kanan Parti Komunis China. 

“Interaksi ini bertujuan untuk memperdalam dialog politik dan meneroka jalan bagi meningkatkan kerjasama antara Malaysia dan China.

“Lawatan Menteri Luar ke China telah mengukuhkan lagi ikatan persahabatan dan kerjasama antara Malaysia dan China, sekali gus menetapkan trajektori positif bagi kerjasama masa depan merentasi pelbagai sektor,” menurut kenyataan itu.

Lawatan itu juga memberi peluang kepada Menteri Luar untuk berhubung dengan diaspora Malaysia di China, menekankan peranan penting hubungan rakyat dengan rakyat dalam mengukuhkan hubungan dua hala.

China mengekalkan kedudukannya sebagai rakan dagang terbesar Malaysia, dengan perdagangan dua hala berjumlah RM450.84 bilion (AS$98.80 bilion) pada 2023, hubungan ekonomi yang kukuh ini terus memupuk pertumbuhan dan kemakmuran bagi kedua-dua negara.-BH Online