Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

Veteran DAP Tan Sri Lim Kit Siang telah mengesahkan bahawa beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Ahli Parlimen Kepala Batas PAS, Siti Mastura Mohamad, atas tuduhan membuat kenyataan fitnah terhadapnya.

Siti Mastura telah mendakwa ketika ceramah pada 4 November bahawa Kit Siang adalah sepupu kepada bekas pemimpin Parti Komunis Malaya, Chin Peng.

Beliau turut mendakwa bahawa Kit Siang dan anak lelakinya, Guan Eng, adalah sepupu kepada bekas perdana menteri Singapura, Lee Kuan Yew, dan bahawa Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, adalah sepupu kepada Betty Chew, isteri Guan Eng.

“Saya ingin mengesahkan kenyataan oleh Teresa Kok bahawa saya telah mengarahkan peguam saya untuk memulakan tindakan undang-undang terhadap Siti Mastura,” kata Kit Siang dalam kenyataannya hari ini.

“Ini bukan hanya tindakan untuk membersihkan nama saya daripada fitnah, tetapi Siti Mastura telah menjadi malu kebangsaan sebagai seorang wakil rakyat yang kurang berpengetahuan media, walaupun memiliki PhD,” katanya, mencatatkan bahawa beliau juga memiliki PhD.

Kit Siang berkata dakwaan Siti Mastura tidak berbeza dengan tuduhan “liar dan mustahil” yang dibuat sebelum ini oleh Presiden PAS, Abdul Hadi Awang.

Beliau berkata Hadi pernah mendakwa bahawa beliau dan DAP adalah anti-Melayu, anti-Islam, anti-kesultanan, dan komunis.

Beliau mencadangkan agar Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek memperkenalkan literasi media di sekolah supaya kanak-kanak sekolah dapat membezakan antara propaganda, penapisan, kecenderungan, kebohongan, dan ucap kebencian dengan kebenaran.

Khamis lalu, Kok berkata beliau telah mengemukakan tindakan fitnah terhadap Siti Mastura selepas beliau gagal untuk memberi respons kepada surat tuntutan berhubung tuduhan tersebut.