Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

KIRA-KIRA RM4.36 juta hasil daripada skim penanaman padi untuk golongan miskin di Kelantan diagihkan kepada wakil peserta yang tidak dapat disahkan.

Laporan Ketua Audit Negara 2021 mendedahkan, objektif Projek Ladang Merdeka bawah Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (Kada) adalah untuk menangani masalah kemiskinan dan memanfaatkan kawasan sawah terbiar untuk meningkatkan pengeluaran padi negeri.

Jabatan Audit Negara berkata, projek itu merupakan usaha yang baik tetapi terdapat kelemahan dalam pengagihan hasil kepada peserta.

“Kelemahan yang perlu diberi perhatian (termasuk) agihan hasil padi berjumlah RM4.36 juta kepada wakil peserta yang tidak dapat disahkan.

“(Selain itu), hasil padi berjumlah RM471,996 tidak diagih kepada peserta projek pada setiap akhir musim penanaman padi,” katanya dalam laporan yang dikeluarkan hari ini.

Projek yang dibawah seliaan Kada itu mula beroperasi pada 1992 yang membabitkan tanggungjawab untuk merancang, melaksana, memantau dan menilai program itu daripada peringkat penanaman padi sehinggalah kepada pengagihan hasil.

Kos operasi projek ditanggung terlebih dahulu oleh Kada manakala hasil diagihkan kepada pemilik tanah berdasarkan peratusan pemilikan tanah.

Dana diagihkan secara tunai kepada peserta, melainkan mereka meminta ia dipindahkan secara dalam talian.

Dalam laporan 2021 mengenai agensi persekutuan, Jabatan Audit Negara mengesyorkan agar perjanjian antara Kada dan peserta projek disemak semula dan prosedur operasi standard (SOP) yang komprehensif disediakan, merangkumi kaedah agihan hasil padi dan penamaan waris.

Kada juga harus menyelenggara data peserta projek secara sistematik serta melaksanakan pemantauan rapi agar hasil padi dapat diagihkan dengan teratur, selain menambah baik kaedah pembayaran melalui pindahan secara elektronik ke akaun bank peserta. -Media Perpaduan