Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

KUALA LUMPUR: Peruntukan Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) dinaikkan kepada RM7.5 bilion selari Dasar TVET Negara yang menetapkan aspirasi dan hala tuju kerajaan bagi memastikan penyelarasan pelaksanaan secara holistik bermula tahun ini sehingga 2030.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, peruntukan itu meningkat berbanding RM6.8 bilion pada tahun lalu.

Beliau berkata, keutamaan diberikan bagi meningkatkan kerjasama dengan industri; menyediakan peluang latihan untuk belia rentan termasuk kelompok miskin bandar, terpinggir, pedalaman dan Orang Asli selain membawa khidmat TVET bagi manfaat masyarakat.

“Peluang pendidikan dan latihan TVET akan turut dipertingkatkan. Ini termasuk dana pendidikan sebanyak RM1.2 bilion kepada 77,000 pelajar kolej vokasional dan sekolah menengah teknik, ” katanya di Dewan Rakyat, hari ini.

Anwar berkata, Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK) turut menyediakan pembiayaan sehingga RM500 juta untuk manfaat lebih 20,000 pelatih termasuk RM100 juta khusus untuk bidang keutamaan Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 merangkumi kenderaan Elektrik (EV), aeroangkasa dan kecerdasan buatan (AI).

Pada Jun lalu, Perdana Menteri melancarkan dokumen Dasar TVET Negara 2030. 

Anwar berkata, kerangka ekonomi MADANI diperkenalkan kerajaan sebagai instrumen untuk menangani isu sosial dan ekonomi negara secara komprehensif.

Katanya, kerangka itu adalah garapan strategi menyeluruh untuk menggiatkan semula landskap ekonomi Malaysia melalui perungkaian cabaran sedia ada dan penumpuan kepada bidang utama untuk pertumbuhan dan daya tahan mampan.-BH Online