Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

IPOH: Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan, kerajaan tidak akan mengubah ketetapan Islam sebagai agama rasmi dalam Perlembagaan Persekutuan sebagaimana didakwa oleh pembangkang.

Perdana Menteri berkata, dakwaan itu bersifat tuduhan palsu untuk sengaja mencetuskan ketakutan dalam kalangan rakyat supaya membenci kerajaan.nullnull

“Baru-baru ini, ada seorang tokoh pembangkang yang guna lambang Islam… katanya, kerajaan ini akan meninggalkan landasan, menukar prinsip Islam dalam Perlembagaan.

“Ini khayalan apa? Perbincangan yang membawa kebencian berdasarkan pemalsuan fakta.

“Tidak pernah mana-mana pemimpin kerajaan menolak prinsip bahasa Melayu, agama Islam, hak istimewa orang Melayu, kedudukan Raja-Raja sepanjang saya menjadi Perdana Menteri dalam tempoh dua tahun ini. Tidak pernah disuarakan atau dibicarakan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan 2024 Peringkat Kebangsaan di Pusat Konvensyen Ipoh, di sini, hari ini.

Yang turut hadir ialah Menteri Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad; Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Shamsul Azri Abu Bakar; dan Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dr Hazami Jahari.

Menegaskan lanjut, Anwar berkata, kerajaan tidak menghalang mana-mana pihak mengkritik kerajaan tetapi itu tidak bermakna boleh memfitnah, terutama menyentuh isu kaum, agama dan raja (3R).

“Kritiklah dasar ekonomi kita, kritiklah ringgit, kritiklah Perdana Menteri tidak bijak dalam banyak hal.

“Namun, tidak boleh khianat, dusta, fitnah, menakutkan rakyat seolah-olah kita sudah merosakkan soal bahasa, bangsa, agama atau raja.

“Dalam sejarah manusia, ada disebut ‘tyranny of minority’ merujuk kalangan penghasut, pengganas, kelompok yang menggunakan saluran dan suara kebencian permusuhan, menggunakan payung agama atau bangsa serta menipu rakyat,” katanya.-BH ONLINE