Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

KUALA LUMPUR: Perbadanan Teknologi Maklumat dan Ekonomi Digital Selangor (SIDEC) tekad untuk memperkukuhkan ekosistem perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan syarikat pemula di Selangor, dengan misi menyokong lebih daripada 300 usahawan dalam tempoh lima tahun. 

Usaha ini memfokuskan kepada pemupukan inovasi serta memberi sokongan kepada perniagaan berpotensi tinggi bagi mempercepatkan pertumbuhan ekonomi dan transformasi digital di rantau ini, seterusnya menyumbang kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negeri itu.

Menteri Digital, Gobind Singh Deo, berkata kejayaan syarikat pemula dan PKS ini akan memberi kesan berganda ke seluruh negara untuk memacu pertumbuhan ekonomi, meningkatkan kedudukan global dan memastikan Malaysia kekal sebagai hab inovasi dan keusahawanan yang dinamik.

“SIDEC dan Selangor telah memimpin transformasi digital sebagai hab digital Asia Tenggara untuk membangunkan bakat digital di negeri ini bagi merapatkan jurang digital, mempercepatkan syarikat pemula Selangor untuk menjadi ikon teknologi serantau, memperkasakan perniagaan Selangor dan memacu digitalisasi PKS.

“Saya berharap lebih banyak negeri akan menganjurkan inisiatif digital yang serupa dan Kementerian Digital akan terus bekerjasama rapat dengan kerajaan negeri, institusi pendidikan dan sektor swasta untuk memacu transformasi digital Malaysia,” katanya semasa Majlis Pelancaran Twin Accelerator Programme 2024, di sini, hari ini.

Turut hadir, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor bagi Pelaburan, Perdagangan dan Mobiliti, Ng Sze Han dan Ketua Pegawai Eksekutif SIDEC, Yong Kai Ping. 

Gobind berkata, pelancaran program Twin Accelerator Programme 2024 yang merangkumi kohort ketujuh Program Pemecut Selangor (SAP24) dan kohort kedua Selangor E-Commerce Xccelerator (ECX24) meletakkan asas untuk masa depan PKS dan syarikat pemula negara. 

“Inisiatif ini adalah bukti jelas dan komitmen negara untuk memacu perniagaan yang memberi impak tinggi serta berkembang pesat yang akan menyumbang kepada ekonomi negara.

“Inovasi dan keusahawanan adalah asas pertumbuhan ekonomi dan program ini mencerminkan visi kerajaan untuk menyediakan alat, pengetahuan dan peluang yang diperlukan kepada usahawan untuk berjaya dalam landskap digital yang sentiasa berubah,” katanya. 

Beliau berkata, transformasi Selangor menjadi hab digital adalah hasil pelaburan strategik dan usaha sama untuk meletakkan Malaysia sebagai pemimpin global dalam ekonomi digital.

Sementara itu, sebanyak 50 syarikat pemula yang telah memberi tumpuan kepada kecerdasan buatan (AI), mobiliti pintar, penyelesaian berasaskan bio dan sifat bersih telah disenarai pendek untuk SAP24. 

Manakala, sebanyak 50 PKS yang meliputi industri makanan dan minuman (F&B), gaya hidup dan peralatan rumah, fesyen dan gaya hidup, kesihatan, kecantikan dan kesejahteraan serta dan kesan sosial telah disenarai pendek untuk ECX24.

ECX24 turut menawarkan program selama empat bulan dengan modul komprehensif yang merangkumi bengkel perniagaan dan kursus ‘pitching’ dengan tumpuan pada bidang utama seperti AI dalam e-dagang, penjenamaan, strategi pertumbuhan, perkembangan rentas sempadan, analitik data dan pengurusan kewangan.-BH Online