Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah hari ini menzahirkan ucapan tahniah kepada Raja Frederik X yang dimasyurkan sebagai Raja Denmark.

Dalam satu kenyataan yang disiarkan di laman Instagram Istana Negara, Al-Sultan Abdullah menzahirkan harapan agar Malaysia dan Denmark terus menikmati hubungan mesra berteraskan rasa hormat-menghormati dengan matlamat bersama untuk meningkatkan hubungan ekonomi dan memupuk hubungan yang lebih erat dalam kalangan rakyat.

Baginda menzahirkan harapan agar ikatan persahabatan yang terjalin antara kedua-dua negara akan berkembang dari satu kekuatan ke satu kekuatan di bawah pemerintahan dan kebijaksanaan Raja Frederik X.

Al-Sultan Abdullah dan Tunku Azizah turut mendoakan Raja Frederik X, Ratu Mary dan rakyat Denmark sentisa sihat dan berjaya pada tahun-tahun mendatang.

Raja Frederik X dimasyhurkan sebagai raja pada Ahad oleh Perdana Menteri Mette Frederiksen.

Raja Frederik X menggantikan ibunya, Permaisuri Margrethe II, yang secara rasmi melepaskan takhta pemerintahannya selama 52 tahun. – Berita RTM