Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

VIENTIANE, Laos: Malaysia menggariskan beberapa langkah bagi memacu pembabitan strategik ASEAN dalam pertumbuhan perdagangan, hubungan pelaburan dan transformasi digital. 

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata walaupun rantau ASEAN mengalami pertumbuhan ekonomi yang rancak, perdagangan antara negara anggota tetap rendah dalam tempoh beberapa dekad yang lalu.

Justeru, Perdana Menteri percaya, terdapat potensi besar untuk ia ditingkatkan, terutama dengan penambahbaikan Perjanjian Perdagangan Barangan ASEAN (ATIGA) yang akan ditandatangani pada 2025. 

Beliau berkata, antara langkah yang perlu dilakukan negara anggota, termasuk mengukuhkan asas ASEAN, memperkukuh rantaian nilai serantau dan kerjasama pengawalseliaan. 

Selain itu, mencipta dan menyusun semula serta menyelaraskan ekonomi ASEAN dan memanfaatkan kekuatan masing-masing, selain menetapkan semula dan memastikan rantaian bekalan serantau serta hubungannya dengan ekonomi global. 

“Saya percaya, jika kita meneruskan langkah ini dengan tekad dan komitmen, ASEAN dapat mencapai ketahanan ekonomi dan berada di landasan untuk menjadi ekonomi keempat terbesar menjelang 2030,” katanya. 

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan kenyataan negara pada sesi plenari di Sidang Kemuncak ASEAN ke-44 dan ke-45 serta Sidang Kemuncak Berkaitan di Pusat Konvensyen Kebangsaan (NCC), hari ini. 

Penyertaan Timor Leste kembangkan lagi ASEAN

Pada masa sama, Perdana Menteri turut menzahirkan keyakinan yang penyertaan Timor Leste ke dalam ASEAN akan mengembangkan lagi ekonomi rantau ini dan menyumbang kepada pencapaian visi besar berkenaan. 

“Malaysia menanti cadangan daripada pegawai kanan kami mengenai langkah untuk memudahkan keanggotaan penuh Timor Leste dalam ASEAN secepat mungkin,” katanya. 

Walaupun tumpuan diberikan untuk memperkukuh kerjasama dan ekonomi dalaman serantau, Perdana Menteri mengingatkan, penting juga bagi ASEAN untuk meneroka dan meluaskan perkongsian ekonomi di luar sempadannya. 

“Cadangan Malaysia untuk Sidang Kemuncak ASEAN-Majlis Kerjasama Teluk (GCC) Campur China pada 2025 bertujuan mencapai matlamat ini dan saya mengucapkan terima kasih kepada negara anggota ASEAN atas sokongan kepada cadangan ini,” katanya.-BH Online