Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Malaysia dan China telah membina asas yang kukuh untuk kerjasama yang dipertingkatkan dalam sektor utama dan inovatif baharu yang akan memacu ekonomi kedua-dua negara ke tahap lebih baik. 

Perdana Menteri berkata Malaysia dan China telah menikmati hubungan dua hala yang telah lama terjalin, disokong oleh hubungan perdagangan dan pelaburan yang kukuh.

Lawatan Perdana Menteri China Li Qiang pada Jun lepas mengukuhkan lagi persahabatan yang erat dan saling menghormati antara Malaysia dan China, katanya. 

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama pada Konvensyen Usahawan Cina Sedunia (WCEC) Ke-17, hari ini.

Perdana Menteri berkata, kedua-dua negara menikmati kerjasama dua hala yang sudah lama wujud, disokong perdagangan dan pelaburan yang kukuh, yang hampir mencecah AS$100 bilion (RM436 bilion). 

“Kita sama-sama menyaksikan upacara menandatangani pusingan kedua Program Lima Tahun untuk Kerjasama Ekonomi dan Perdagangan serta Memorandum Persefahaman (Mou) Mengenai Memperkukuh Kerjasama Pelaburan dalam Ekonomi Digital dan Pembangunan Hijau antara kerajaan Malaysia dan China. 

“Kami meletakkan asas yang kukuh untuk meningkatkan kerjasama dalam sektor utama dan inovatif baharu yang akan memacu ekonomi kita ke hadapan,” katanya.

WCEC Ke-17 yang berlangsung selama tiga hari, bermula semalam, menghimpunkan lebih 4,000 usahawan tempatan dan luar negara. 

Konvensyen anjuran ACCCIM dengan tema “Mengimaginasi Semua Masa Depan” memberi tumpuan kepada langkah menangani trend dan isu global yang berterusan, termasuk anjakan struktur dalam politik, ekonomi dan kewangan global; teknologi yang mengganggu, kepelbagaian dan keterangkuman serta perubahan iklim.-BH Online