Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin diminta tidak menggunakan jumlah akuan bersumpah (SD) sebagai alat untuk mengalihkan isu yang dikaitkan ke atas Pengerusi Perikatan Nasional (PN) itu, tegas Datuk Seri Anwar Ibrahim. 

Perdana Menteri berkata, Muhyiddin yang juga Presiden BERSATU sebaliknya perlu memberi tumpuan kepada ucapan beliau, dikatakan berunsur menghina Yang di-Pertuan Agong Ke-16 ketika berkempen pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Nenggiri, baru-baru ini. nullnull

null

“Masalah dia apa? Masalah dia adalah kenyataan (Muhyiddin) yang ditafsir sebagai menghina dan mempertikaikan kuasa raja. Itu dia,” katanya pada sidang media di sini, hari ini. 

Terdahulu, beliau yang mengenakan sepersalinan baju Melayu berona ungu sempat meluangkan masa hampir 30 minit untuk makan tengah hari di Gerai Gertak Merah sebelum menunaikan solat Jumaat di Masjid Al-Hidayah Kampung Sungai Penchala di sini.

Kelmarin, Muyhiddin dilapor menyerahkan beberapa dokumen kepada polis bagi membantu siasatan berhubung isu beliau menyentuh institusi raja ketika berkempen pada PRK DUN Nenggiri.

Antara dokumen diserahkan ialah surat daripada Yang Dipertua Dewan Rakyat bertarikh 20 November 2022, mengandungi titah perintah Yang di-Pertuan Agong Ke-16 yang meminta ahli Dewan Rakyat mendapat sokongan majoriti untuk menjadi Perdana Menteri.

Media baru-baru ini, melaporkan sebanyak 30 laporan polis diterima berhubung ucapan Muhyiddin yang didakwa menyentuh isu 3R (agama, raja dan kaum) ketika berkempen pada PRK DUN Nenggiri.

Rentetan itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain dilaporkan berkata, siasatan ke atas bekas Perdana Menteri berkenaan dibuat mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan, Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan Seksyen 504 Kanun Keseksaan.

Mengenai jumlah SD, Anwar berkata, beliau sebelum ini enggan mengulas isu berkenaan selepas mengambil kira ia bukan suatu isu yang perlu diperdebatkan, selain menafikan dakwaan Muhyiddin memiliki sebanyak 115 dokumen berkenaan bagi menyokong beliau dilantik sebagai Perdana Menteri Ke-10.

Beliau berkata, pandangan Majlis Raja-Raja (MRR) dan Peguam Negara ketika itu yang dilantik semasa Muhyiddin menerajui pentadbiran negara menjelaskan jumlah SD diterima Ahli Parlimen Pagoh dipertikaikan, sekali gus menyebabkan ketetapan mengenainya diserahkan kepada budi bicara Yang di-Pertuan Agong.

“Saya fikir ini (bilangan SD untuk menyokong pelantikan Perdana Menteri Ke-10) bukan isu. Asyik jaja 115 di mana-mana, tidak betul. Jika dia (Muhyiddin) bawa 115, betullah 115.

“Namun, (ada ahli Dewan Rakyat) yang tandatangan dua (SD) dan Yang di-Pertuan Agong teliti perkara ini untuk lihat orang yang sudah tandatangan.

“Kemudian ada parti yang memberi mandat penuh kepada ketua parti untuk membuat keputusan berkaitan SD dan ia mutlak serta tidak boleh dipertikai,” katanya yang juga Ahli Parlimen Tambun.

Mengulas lanjut, Perdana Menteri memaklumkan, berlaku pertindihan SD yang ditandatangani ahli Dewan Rakyat ketika peringkat awal proses pemilihan jawatan Ketua Eksekutif negara, pasca Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

“Sebenarnya ada (ahli Dewan Rakyat) tandatangan antara dua hingga tiga SD serta menyerahkan kuasa penuh kepada ketua parti. Sebab itu saya ketika itu mengusulkan (supaya SD dinilai) berdasarkan satu tafsiran, namun ia ditolak dan terima baik (penolakan berkenaan).

“Yang di-Pertuan Agong tertakluk pada Perlembagaan, apabila kedudukan tidak jelas, Muhyiddin kata ada 115 (SD), Anwar kata ada 112 (SD) dan ada orang (ahli Dewan Rakyat) tandatangan dua dan tiga (SD).

“Ada parti berbeza pendapat. Justeru, tuanku terpaksa buka balik dan semak (SD) unruk meyakinkan diri baginda. Sebab itu dalam perlembagaan dikatakan pada hemat baginda.-BH Online