Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

Pengekalan penarafan kredit berdaulat Malaysia dan tinjauan ekonomi positif oleh S&P Global Ratings (S&P) dan Fitch Ratings (Fitch) menjadi bukti kepada pengurusan ekonomi berhemat kerajaan dan agenda reformasi Ekonomi MADANI sudah membuahkan hasil yang baik.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata usaha ini merangkumi reformasi menyeluruh institusi untuk meningkatkan mudahcara perniagaan dan daya saing, serta penerusan pelaksanaan projek-projek dan pembaharuan dasar di bawah Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP 2030), Pelan Halatuju Peralihan Tenaga Negara (NETR) dan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12).

“Dengan pasaran buruh yang memberangsangkan serta pertumbuhan menggalakkan dari segi perdagangan dan pelaburan memacu pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) suku pertama 2024 sehingga melepasi jangkaan, Kerajaan yakin dengan kemampuan negara untuk mencapai pertumbuhan dalam julat sasaran rasmi sebanyak 4.0 hingga 5.0 peratus pada tahun 2024,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

S&P dan Fitch Fitch telah mengekalkan penarafan kredit berdaulat Malaysia masing-masing pada A- dan BBB+, selain menetapkan tinjauan ‘stabil’. 

Pengesahan oleh kedua-dua agensi ini mencerminkan keyakinan berterusan oleh pemegang taruh antarabangsa dalam prestasi pertumbuhan negara yang kukuh dan berdaya tahan, meskipun permintaan luaran yang mencabar ditambah dengan peningkatan konflik geopolitik global.

Melangkah ke hadapan, Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan kekal komited dalam memastikan kemampanan kewangan awam dengan mematuhi trajektori konsolidasi fiskal yang konsisten. 

Beliau berkata, defisit fiskal yang telah menirus kepada 5.0 peratus pada 2023 dijangka akan menyusut lagi kepada 4.3 peratus pada tahun 2024. 

Katanya, dalam jangka sederhana, kerajaan menetapkan defisit fiskal untuk berada pada paras 3.0 peratus seperti termaktub di dalam Akta Kewangan Awam dan Tanggungjawab Fiskal 2023 yang berkuat kuasa pada 1 Januari 2024.

“Ini selari dengan sasaran fiskal di bawah kerangka Ekonomi MADANI untuk merealisasi kemampanan fiskal dan tatakelola yang baik,” katanya.

S&P menggariskan Malaysia bakal menjadi penerima manfaat utama daripada ledakan industri semikonduktor global yang dipacu pengkomputeran kecerdasan buatan (AI). 

S&P juga berpandangan kelestarian pertumbuhan ekonomi dan pelaksanaan reformasi subsidi pukal menjadi faktor penting dalam pengukuhan kewangan awam negara. 

Malah, kestabilan politik mutakhir ini memudahkan penggubalan dasar yang menjurus kepada pelaksanaan pembaharuan ekonomi dan konsolidasi fiskal.

Fitch pula mengunjur pertumbuhan KDNK Malaysia akan melonjak sebanyak 4.4 peratus pada tahun 2024 dan 4.5 peratus bagi tahun 2025, lebih tinggi daripada 3.6 peratus pada tahun 2023. 

Trend ini didokong oleh permintaan domestik yang berdaya tahan dan pelaburan dalam sektor pembuatan, kata firma penarafan itu.

Tambahnya, ia menjangka perbelanjaan domestik akan mendapat limpah daripada pasaran buruh yang meningkat, program bantuan tunai dan pengeluaran wang persaraan. 

Selain daripada itu, Fitch menjangka pengeluaran pembuatan dan eksport akan mengembang dengan pemulihan permintaan luaran untuk barang-barang elektronik.-BH Online