Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) menubuhkan Jawatankuasa Bebas dan Khas bagi industri besi dan keluli Malaysia untuk mengkaji dan menyelaraskan semula hala tuju bagi mencapai objektif Pelan Perindustrian Baharu (NIMP) 2030.

Dalam satu kenyataan, MITI berkata jawatankuasa itu juga akan menilai prospek jangka pendek dan sederhana industri besi dan keluli serta menangani isu lebihan kapasiti.

Jawatankuasa itu juga akan menyediakan panduan mengenai dasar, terutamanya dalam pengeluaran keluli hijau dan pembangunan produk baharu bagi menggantikan produk import, menggalakkan eksport, dan menilai isu industri yang berkaitan dengan keselamatan negara, katanya.

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz, berkata penubuhan jawatankuasa bebas itu adalah bagi memastikan daya tahan dan kemampanan industri besi dan keluli negara.


“Keutamaan jawatankuasa itu adalah mencari penyelesaian untuk membantu industri bergerak seiring dengan perkembangan teknologi pembuatan hijau terkini, sejajar dengan komitmen Malaysia dalam mengurangkan pelepasan gas rumah hijau sebanyak 45 peratus menjelang 2030 dan mencapai keneutralan karbon menjelang 2050.

“Pelaksanaan dan masa sangat penting. Oleh itu, saya meminta jawatankuasa untuk membentangkan kajian komprehensif mereka mengenai industri besi dan keluli Malaysia dalam tempoh enam bulan,” katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif HSBC Bank Malaysia Bhd, Datuk Omar Siddiq dilantik sebagai pengerusi jawatankuasa itu dan beliau dibantu oleh Prof Dr Ong Kian Ming, Datuk Hisham Hamdan, Yeoh Wee Jin, serta Chen Li-Kai, manakala Jarrod Lim Keng Yow dilantik sebagai setiausaha jawatankuasa. – BH Online