Sorting by

×
Hantar Berita Ini:

DAP menolak dakwaan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa mereka “memperalat satu sama lain” bagi menumbangkan Najib Razak, pengerusi Barisan Nasional (BN) ketika itu, dalam PRU14.

Setiausaha Agung Loke Siew Fook menegaskan partinya ikhlas bekerjasama dengan Mahathir ketika itu.

Dalam siri audio siar Keluar Sekejap dihoskan bekas pemimpin Umno Khairy Jamaluddin dan Shahril Hamdan, Mahathir mendakwa beliau dan DAP hanya menggunakan satu sama lain dalam matlamat bersama mereka untuk menjatuhkan Najib pada PRU 2018.

“Kami (DAP) ikhlas bekerjasama, dengan harapan Mahathir telah berubah.

“Matlamatnya bukan sahaja untuk menjatuhkan pentadbiran Najib Razak tetapi juga untuk membawa pembaharuan,” katanya selepas majlis di Sunway Resort.

Loke bagaimanapun memuji Mahathir kerana bersikap jujur mengenai perkara itu.

“Sekurang-kurangnya dia berterus terang tentang matlamatnya dan tentang menggunakan kami untuk menjatuhkan Najib.”

Loke, yang juga Menteri Pengangkutan, berkata Perdana Menteri Anwar Ibrahim yang ketika itu sedang menjalani hukuman penjara agak keberatan untuk bekerjasama dengan Mahathir.

Bagaimanapun, beliau berkata Anwar kemudiannya yakin tentang keperluan untuk bekerjasama, menggabungkan pengaruh mereka dalam membentuk pentadbiran baharu.

“Strategi itu berkesan dan berjaya. Bagaimanapun, kami kecewa dengan apa sahaja yang berlaku selepas itu (Langkah Sheraton),” katanya merujuk kepada pembelotan yang membawa kepada penggulingan pentadbiran Pakatan Harapan pada 2020.